Fake Tagliata

Hej!

Något fantastiskt hände idag! Jag och mamma var och handlade. Som vanligt kollade vi i köttdisken efter något gott att äta. För att ni ska förstå poängen i det här så måste jag berätta om en rätt som vi brukar äta i Italien som heter tagliata. Det är T-benstek som är grillad och uppskuren i mindre skivor. Supergott. Ja, tillbaka till affären, vi gick alltså där och tittade på kött. Jag letade efter en bit som heter rumpstek som jag hade sett på TV, men det fanns inte. Men så fick mamma syn på en bit högrev. Högrev är ett kött som man vanligtvis brukar koka länge, länge, till dess att det faller sönder. Annars är det jättesegt! Men så såg mamma en bit högrev som var väldigt marmorerad. Hon råkar dessutom veta att högrevet ligger precis bredvid entrecôten på oxen. Så vi drog ett wildcard och köpte hem biten och grillade den som en tagliata, och det blev förvånansvärt bra!

Tagliata på högrev

Så här gör man:

Lägg köttet på en skärbräda.
Salta, peppra och olivolja köttet OCH skärbrädan.
Gnugga in köttets "baksida" mot kryddorna på skärbrädan så att båda sidorna får smak. Snåla inte!
Värm en grillpanna riktigt varm. Det ska ryka ordentligt från den.
Lägg på köttet och ta ett lock och tryck ner köttet så den får jämn färg.
Grilla ca. 2-3 minuter på varje sida.
Ta bort köttet från pannan och slice:a upp i 1 cm tjocka skivor.

Dessutom hade vi sallad till med ruccola, spenat, kruksallat, körsbärstomater och hyvlade morötter tillsammans med en dressing som jag hade på endiver för några dagar sedan.

Dressingen bestod av:

Äggulor
Dijonsenap
creme fraiche
Olivolja
Vitlök
Salt, peppar
Vatten

Blanda ihop allt till en ganska tunn dressing.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0