Citron och Rosmarin-Lamm och Endivesallad

Hej hej! I min familj har vi en tendens att äta väldigt mycket ribs, nötstek och kyckling. Vi försöker dock komma ifrån den vanan lite, och eftersom jag är relativt dålig på fisk så fick det bli lamm, vilket är supergott! Idag blev det lammkotletter. Jag marinerar mina i rosmarin och citron. Delich!

Lammkotlett

Lamkotletter

Lamkotletter
Rosmarin
Skal från citron
Olivolja
Salt, peppar
Vitlök
smör till stekning

1. Ta fram kotletterna så de får rumstemperatur.
2. Blanda hackad rosmarin, citronskal, salt, peppar och olivolja i en skål. Ta så mycket av allt som du själv vill! Finns inga regler där!
3.Lägg fram kotletterna på en skärbräda och häll på marinaden. Fixa med något annat en stund så att köttet får dra åt sig av alla smaker.
4.Ta tre klyftor vitlök och tryck till dom med kniven så att de blir mosade.
5.Värm en stekpanna. Ha i ca. 50g smör. Lägg i vitlöken.
6.Stek köttet tills det får fin färg på båda sidorna.
7.Stoppa in stekpannan i ugnen med tillbehöret och låt det ligga inne tills det blir som du vill ha det.

Servera mitt på bordet!

Till lammet hade jag en supersmarrig och lättgjord endivesallad.

Endivesallad

4 endiver
4 ägg
2 msk dijonsenap
1,5 msk creme fraiche
2 msk olivolja
Salt, peppar
0,5 klyfta vitlök
lite vatten ev.

1.Ta bort "stammen" på endiverna och bryt loss bladen. Skölj!
2. koka äggen och spara bara äggulan.
3.Blanda äggulorna, dijon, creme fraiche, olivolja, hackad vitlök , salt och peppar i en skål. Tillsätt ev, vatten om den är för tjock.
5.Lägg upp endiverna på ett fat och ringla dressingen över!

Servera mitt på bordet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0