Grön ärtsoppa och Bruschetta al pomodoro

Eftersom jag har ätit fetaste brunchen idag så behövde jag något lätt till middag. Det fick helt enkelt bli soppa. Det kändes lite frächt med ärtor, nyttigt och bra. Hade tänkt mig att det skulle bli lite som en Créme Ninon, men det är i princip bara ärtorna som liknar... Haha, så kan det ju gå. Jag får göra äkta Ninon någon dag. Men bruschetta är alltid ett säkert kort!


Grön och skön ärtsoppa

2 charlottenlökar
2 klyftor vitlök
500 g ärtor
mjölk
vin
vatten
salt
vitpeppar

Hacka och fräs löken och vitlöken. Slå på ärtorna. När dom har mjuknat häller du på lite vin och låter det koka. Sänk sedan värmen lite och häll på mjölk så att ärtorna täcks. Salta, peppra och  mixa sedan allt med en stavmixer. Mixa ordentligt. Ha eventuellt i vatten om den är för tjock.

Servera mitt på bordet!




Bruschetta

6 tomater
1 rödlök
basilika
salt, peppar
olivolja
bröd
vitlök

Skiva ljust bröd i så stora skivor du vill ha. Stek dom i stekpanna, grilla dom i ugnen eller rosta dom i brödrosten. Ta en vitlöksklyfta och dra den över bröden ett par gånger. Tärna tomat, hacka lök och basilika. Blanda allt i en bunke och häll på olivolja, salt och peppar. Lägg upp tomatblandningen på bröden och servera mitt på bordet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0