Hur man bäst grillar kött i panna.

Hej hej! Det var ett tag sedan! Men har man mycket att göra så har man ju, tyvärr... Men jag kan i alla fall berätta att jag har ätit en hel del kött de senaste dagarna. Jag har grillat ute men också inne på min lilla grilljärn. Och nu ska jag berätta hur man gör det bäst!(Enligt mig)

Idag t.ex så åt vi något som kallas grillskiva och som är högrev. Då börjar jag med att lägga ut köttet på en stor skärbräda. Sen drar jag en vitlöksklyfta över köttet, enkelt och snabbt bara. Inget jobbigt. Sen saltar jag och pepprar köttet men också skärbrädan. Så hela skärbrädan blir kryddad. Sen tar man sin olivolja och ringlar över köttet OCH skärbrädan och sen gosar man runt köttet på skärbrädan så baksidan också får smak. Se till nu att värma grilljärnet i god tid så att den är ordentlig varm. Inget fett i pannan, pannan ska vara varm och torr. Så är det bara att grilla köttet! Blir supergott varje gång! 

Till grillat kött är det ju otroligt gott med aromsmör! Och det finns många varianter på aromsmör. Jag brukar ha som bas smör, vitlök, salt, peppar och hackad basilika. Men idag så gjorde jag ett lite fylligare smör. Jag hackade och blandade vitlök, lite chilli, salvia, rosamrin, timjan och basilika. Alltså i princip alla örter jag har i trädgården. Sen så bland jag det med smör och sen så hade jag i hela flingsalt-kristaller. Det ger lite crisp i smöret. Mmm, det var jättegott!!!


Grillat högrev med aromsmör och råraka.


Lövbiff med rostade morötter och potatis, basilikasmör och tomatsallad.


Kommentarer
Postat av: Sara

Alltså Lisa, det heter MITT grilljärn, och man säger DET om grilljärneT, inte den! Kom igen! Bra annars... lite då¨ligt uppdaterat bara, bäst du kommer till mig och bakar en tårta på söndag!

2011-05-04 @ 13:36:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0