Chokladkaka med glasyr

Jättegod chokladkaka som passar utmärkt på fikat.
Idag har jag bakat en god chokladkaka.

Ingredienser:
3 ägg
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker

50 g smör
1 dl mjölk

3,5 dl mjöl
2,5 tsk bakpulver
1 nypa salt
4 rågade msk kakao
1 skvätt kaffe

Florsocker
Vatten

Ströbröd

Och så här gör du:
1.Smält smöret i en kastrull samtidigt som du vispar ägg, vaniljsocker och socker pösigt och vitt. 
(Passa på att smöra formen med lite av det smälta smöret.)

2.Vänd i mjölet, bakpulver, saltet, kakaon och kaffet.

3.Blanda mjölken med smöret och häll i blandningen i smeten.

4.Bröa formen och kör i den god smeten. (Jag hade inget ströbröd så jag mortlade lite knäckebröd, funkade perfekt.)

5.In i ugnen på 175 grader tills dess att kakan är lite sprucken på ovansidan samt inte kladdar när du kör in en baksticka i den. Jag tippar på att det tar 25 minuter.

6.Vänd ut kakan på ett fat och låt den svalna.

7.Samtidigt blandar du florsocker och vatten. Jag brukar ta fyra rågade msk florsocker till en knapp msk vatten. Men var försiktiga så det inte blir för löst. Om du vill kan du ha i kakao och kaffe också, då blir det chokladkristyr.

8.När kakan kallnat häller du på glasyren och låter den svalna!

Servera mitt på bordet!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0